Γράφει ο Παντούλας Χ. Γεώργιος DO / Διπλωματούχος οστεοπαθητικός / Μέλος Π.Σ.Οστεοπαθητικής
Ολόκληρο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ, αποσπασματικά από το πολύ καλό κείμενο:
Ο Ιπποκράτης αναφέρει πως “η ιατρική ολιγόκαιρος εστί”,2 δηλαδή είναι ρευστή και ευμετάβλητη, αλλάζει, η ισχύουσα γνώση μπορεί να μην ισχύει αργότερα. Πόσο αληθινά αυτά τα λόγια και ήδη το γνωρίζει από τότε. Συνεπώς κάποιος ο οποίος συγγράφει, το κάνει γιατί κάτι έχει να πει στους σύγχρονούς του. Κανείς δεν γράφει τα αυτονόητα. Ποια να ήταν τα αυτονόητα τότε; Ποια να ήταν η δια χειρός θεραπευτική στην αρχαία Ελλάδα;
Τι σημαίνει η λέξη χειρουργία; Έχουμε το χειρ (χέρι) και το έργο. Σήμερα καταλαβαίνουμε ως χειρουργία την αυστηρή ιατρική επεμβατική πράξη. Τότε όμως οι λέξεις είχαν ένα συγκεκριμένο νόημα (το οποίο προερχόταν από την ετυμολογία). Και ποτέ δεν εννοούσαν κάτι άλλο. Γι’ αυτό ο Γαληνός (2ος αιώνας μ.Χ.) ορίζει την χειρουργία: “Χειρουργία εστί χειρών ατρόμων οξεία κίνησις μετ’ εμπειρίας ή έντεχνος πράξις εν ιατρική δια χειρών ή οργάνων”3. Πραγματικά αντικειμενικός ορισμός.
Η λέξη ιατρός προκύπτει από το ιαίνω: θερμαίνω, μαλακώνω από τη ζέστη, ιάομαι: θεραπεύω. Με ποια αίσθηση καταλαβαίνουμε τη θερμότητα; Ρίζα όλων αυτών είναι τα ία: βέλη-ακτίνες του ηλίου. Θεός του ήλιου ο Απόλλωνας, αλλά και ιατρός των θεών και πατέρας του Ασκληπιού, του θεού της ιατρικής. Επίσης μια από τις πολυάριθμες επικλήσεις προς τον Απόλλωνα είναι και Ήπιος και Ηπιόχειρας.4
Υπάρχουν διάφορες ετυμολογίες για τον Ασκληπιό αλλά ενδιαφέρον έχει: “Ασκληπιός: παρά το τα σκέλη ήπια ποιείν, από μέρους δ’ όλον το σώμα, ή ο τα άγαν σκληρά ήπια ποιών”.5 Δηλαδή αυτός που από τα άκρα πράττει μαλακά, από το επιμέρους (επηρεάζει) σε όλο το σώμα ή αυτός ο οποίος τα πολύ σκληρά τα κάνει μαλακά. Ορισμός της ολιστικής αντίληψης και της αφής στην εναλλαγή σκληρού μαλακού μέσα στο όνομα του ίδιου του Ασκληπιού.
Συνεχίζοντας με την ετυμολογία του ονόματος του Ασκληπιού...
Τί σημαίνει, όμως, Ασκληπιός; Ποιά ετυμολογία κρύβεται πίσω από το όνομα του πασίγνωστου θεού της ιατρικής ή, έστω, του πιο ξακουστού ιατρού της αρχαιότητας; Και ποιά η σχέση του με την Υγεία;
Καταρχάς, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, ότι "πάντοτε η υγεία συσχετίζετο με τους χυμούς, ο δε θάνατος με την ξηρότητα. Ο "νεκρός" λέγεται "αλίβας", δηλ.ξηρός, άνευ λιβάδος", όπου "λιβάς: είναι η υγρασία, εκ του λείβω που σημαίνει στάζω, ρέω."
"Ασκληπιός είναι αυτός ο οποίος "τα ασκελή ποιεί ήπια".
ασκελής= καταβεβλημένος, "κατεσκληκώς εκ νόσου" -Λουκιανός.
σκέλλω= ξηραίνω, αφαιρώ τους χυμούς (πρβ. σκέλος, σκελετός).
απόσκλημι= είμαι κατάξηρος, στεγνός. - απέσκλη= απέθανε.
[...] "Ασκληπιός, ο μη εών εσκληκέναι, ήτοι ξηραίνεσθαι
και αποθανείν τα σώματα των θεραπευομένων." (Ωρίων)
(από το βιβλίο της Άννας Τζιροπούλου-Ευσταθίου, "Ο εν τη λέξει λόγος")
Ολόκληρο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ, αποσπασματικά από το πολύ καλό κείμενο:
Ο Ιπποκράτης αναφέρει πως “η ιατρική ολιγόκαιρος εστί”,2 δηλαδή είναι ρευστή και ευμετάβλητη, αλλάζει, η ισχύουσα γνώση μπορεί να μην ισχύει αργότερα. Πόσο αληθινά αυτά τα λόγια και ήδη το γνωρίζει από τότε. Συνεπώς κάποιος ο οποίος συγγράφει, το κάνει γιατί κάτι έχει να πει στους σύγχρονούς του. Κανείς δεν γράφει τα αυτονόητα. Ποια να ήταν τα αυτονόητα τότε; Ποια να ήταν η δια χειρός θεραπευτική στην αρχαία Ελλάδα;
Τι σημαίνει η λέξη χειρουργία; Έχουμε το χειρ (χέρι) και το έργο. Σήμερα καταλαβαίνουμε ως χειρουργία την αυστηρή ιατρική επεμβατική πράξη. Τότε όμως οι λέξεις είχαν ένα συγκεκριμένο νόημα (το οποίο προερχόταν από την ετυμολογία). Και ποτέ δεν εννοούσαν κάτι άλλο. Γι’ αυτό ο Γαληνός (2ος αιώνας μ.Χ.) ορίζει την χειρουργία: “Χειρουργία εστί χειρών ατρόμων οξεία κίνησις μετ’ εμπειρίας ή έντεχνος πράξις εν ιατρική δια χειρών ή οργάνων”3. Πραγματικά αντικειμενικός ορισμός.
Η λέξη ιατρός προκύπτει από το ιαίνω: θερμαίνω, μαλακώνω από τη ζέστη, ιάομαι: θεραπεύω. Με ποια αίσθηση καταλαβαίνουμε τη θερμότητα; Ρίζα όλων αυτών είναι τα ία: βέλη-ακτίνες του ηλίου. Θεός του ήλιου ο Απόλλωνας, αλλά και ιατρός των θεών και πατέρας του Ασκληπιού, του θεού της ιατρικής. Επίσης μια από τις πολυάριθμες επικλήσεις προς τον Απόλλωνα είναι και Ήπιος και Ηπιόχειρας.4
Υπάρχουν διάφορες ετυμολογίες για τον Ασκληπιό αλλά ενδιαφέρον έχει: “Ασκληπιός: παρά το τα σκέλη ήπια ποιείν, από μέρους δ’ όλον το σώμα, ή ο τα άγαν σκληρά ήπια ποιών”.5 Δηλαδή αυτός που από τα άκρα πράττει μαλακά, από το επιμέρους (επηρεάζει) σε όλο το σώμα ή αυτός ο οποίος τα πολύ σκληρά τα κάνει μαλακά. Ορισμός της ολιστικής αντίληψης και της αφής στην εναλλαγή σκληρού μαλακού μέσα στο όνομα του ίδιου του Ασκληπιού.
Συνεχίζοντας με την ετυμολογία του ονόματος του Ασκληπιού...
Τί σημαίνει, όμως, Ασκληπιός; Ποιά ετυμολογία κρύβεται πίσω από το όνομα του πασίγνωστου θεού της ιατρικής ή, έστω, του πιο ξακουστού ιατρού της αρχαιότητας; Και ποιά η σχέση του με την Υγεία;
Καταρχάς, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, ότι "πάντοτε η υγεία συσχετίζετο με τους χυμούς, ο δε θάνατος με την ξηρότητα. Ο "νεκρός" λέγεται "αλίβας", δηλ.ξηρός, άνευ λιβάδος", όπου "λιβάς: είναι η υγρασία, εκ του λείβω που σημαίνει στάζω, ρέω."
"Ασκληπιός είναι αυτός ο οποίος "τα ασκελή ποιεί ήπια".
ασκελής= καταβεβλημένος, "κατεσκληκώς εκ νόσου" -Λουκιανός.
σκέλλω= ξηραίνω, αφαιρώ τους χυμούς (πρβ. σκέλος, σκελετός).
απόσκλημι= είμαι κατάξηρος, στεγνός. - απέσκλη= απέθανε.
[...] "Ασκληπιός, ο μη εών εσκληκέναι, ήτοι ξηραίνεσθαι
και αποθανείν τα σώματα των θεραπευομένων." (Ωρίων)
(από το βιβλίο της Άννας Τζιροπούλου-Ευσταθίου, "Ο εν τη λέξει λόγος")